Ljudboken tar pocketens plats
Ny statistik visar att svenskarna läser allt mer – med öronen. Ljudboken och dess abonnemangstjänster tar för sig mer och mer på marknaden. De fysiska böckerna och dess bokhandlare tar dock ingen skada – med undantag för pocketen.
Ljudboken växer i popularitet
Svenskarna väljer i allt större utsträckning att lyssna över att läsa. Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen har tillsammans tagit fram statistik rörande konsumtionen av böcker under 2017. Där framträder att ljudboken blir allt mer populär i Sverige – försäljningen har ökat med drygt 47,4 procent.
Det visar sig även att abonnemangstjänster såsom Storytel eller Nextory blomstrar i den nya utvecklingen. Försäljningen har enligt statistiken ökat med 61,4 procent under 2016. Abonnemangstjänsterna blir som ett digitalt lånekort. Kunderna får tillgång till ett obegränsat antal ljudböcker för en viss summa varje månad.
Svenskars bokslukande är stabilt trots farhågor
Många har fruktat att ljudbokens framfart skulle vara slutet för den fysiska. Statistik publicerad i rapporten visar dock på att de fysiska böckerna inte har tagit skada av utvecklingen. Försäljningen har varit stabil sedan 2016. Det har heller inte funnits några dramatiska förändringar i mängden fysiska bokhandlar. Ordförande för Bokhandlareföreningen är Mats Ahlström. Han ser ljust på både marknadens nutid och framtid.
– Jag har varit i branschen i 37 år och bokhandlarnas ekonomi har inte varit så här bra på 25 år i alla fall.
Pocketboken är förloraren
Jonas Tellander är grundare samt vd för Storytel, ett av de dominerande företagen på ljudboksmarknaden. Han ger pocketboken hopp i en intervju för Dagens Industri.
– Jag stack ut hakan för något år sedan och sa att strömmade böcker snart skulle sälja mer än pocketböcker, och där är vi nu. Men det är för tidigt att döma ut pocketboken. Den säljer fortfarande i stora volymer.
En anledning till den nya trenden tros vara att en e-bok och en pocket är i samma prisklass (runt femtiolappen). Utöver det har de ofta samma syfte – att läsa på en plats där en inte vill bära omkring på något otympligt. Kristina Ahlinder från Förläggareföreningen förklarar situationen.
– Förr satt folk och läste pocketböcker på tunnelbanan och på bussen. Nu sitter de med hörlurar och lyssnar istället.